Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  

Przeczytaj:
Będą duże utrudnienia w Łańcucie
Konferencja w sprawie debaty
Rafał Kumek czy Damian Szubart? [SONDA]
Tadeusz Pasieczny czy Jakub Czarnota [SONDA]
home > Start > Aktualności > Praca zawodowego kierowcy w nocy

Edytuj tekst

UWAGA!
Teraz możesz wysłać nam zdjęcie bezpośrednio z Twojego telefonu komórkowego.
Utwórz wiadomość MMS i wyślij na adres alert@lancut.gada.pl
(adres e-mail wpisz zamiast numeru telefonu nadawcy).
Dodaj zdjęcie:
Wybierz zdjęcie:
Wprowadź podpis zdjęcia:
Autor zdjęcia (podajemy gdy znamy):
Rozmiar tekstu:
AAA
KRAJ Materiał Promocyjny
2020.11.13 07:55 | aktualizacja: 2020.11.13 07:56

Praca zawodowego kierowcy w nocy

Praca kierowcy zawodowego to bardzo odpowiedzialne zajęcie - ciągła jazda, maksymalne skupienie, trudne warunki w dzień, a tym bardziej w nocy sprawiają, że dla bezpieczeństwa własnego oraz pozostałych uczestników ruchu, konieczne jest przestrzeganie wszystkich przepisów. Szczególne znaczenie ma w tym przypadku czas pracy kierowców i jest to o tyle nietypowe zagadnienie w porównaniu do innych profesji, gdyż określany jest zarówno przez Kodeks Pracy, jak i Ustawę o czasie pracy kierowców. Przyjrzyjmy się bliżej pracy kierowcy w nocy.
Praca zawodowego kierowcy w nocy
Praca zawodowego kierowcy w nocy

Czas pracy i pora nocna według obowiązujących przepisów

Wspomnieliśmy już na wstępie, iż zawodowi kierowcy zobligowani są do przestrzegania czasu pracy w oparciu o dwa akty prawne. Istotne jest to, iż każdy z nich stanowi odmienną regułę, przepisy te nie powielają się, lecz obowiązkiem kierowcy jest dostosowanie się do obydwu z nich.

Zgodnie z Ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy ( Dz. U. 1974 Nr 24 poz. 141) pora nocna są to wybrane 8 godzin, które przypadają pomiędzy godziną 21:00 a 7:00. Drugim przepisem definiującym porę nocną jest Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. 2004 Nr 92 poz. 879), w której mowa, iż pora nocna to 4 godziny wybrane przez przedsiębiorcę i określone w dokumentach wewnętrznych, takich jak regulamin pracy czy warunki zatrudnienia. W sytuacji gdy taki przepis nie został umieszczony, wówczas za pracę w porze nocnej uznaje się cały okres, pomiędzy godziną 00:00 a 7:00.

Czas pracy kierowcy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i około 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy, chyba że kierowca pracuje w równoważnym systemie pracy, wykonując przewozy własne, wówczas możliwe jest wydłużenie dobowego czasu pracy do 12 godzin lecz jedynie wtedy, gdy obejmują one godziny nie zaliczane do pory nocnej.

Jeszcze do niedawna możliwe było wydłużenie czasu pracy kierowców do 12 godzin na dobę również i w tym przypadku, pod warunkiem, iż praca w porze nocnej wynosiła mniej niż 4 godziny. Od czerwca tego roku przepisy te zostały jednak ograniczone - kierowca wykonujący pracę w porze nocnej obecnie nie może w takim przypadku pracować więcej niż 10 godzin.

Rodzaje aktywności zaliczane do czasu pracy kierowcy

W przeliczaniu czasu pracy kierowcy należy wziąć także pod uwagę rozgraniczenie pomiędzy rodzajami aktywności, które muszą być rejestrowane a tym samym zaliczane do czasu pracy oraz aktywnościami, które nie są wliczane do łącznego czasu pracy. Czas pracy określany jest bowiem na podstawie sumy zdarzeń jazdy oraz pozostałej aktywności zaliczanej do czasu pracy.

Rodzaje aktywności zaliczane do czasu pracy to: prowadzenie pojazdu w łącznym czasie od chwili rozpoczęcia powadzenia pojazdu po okresie odpoczynku lub przerwy, do chwili rozpoczęcia kolejnego okresu odpoczynku lub przerwy; inne prace zdefiniowane jako czas pracy (m.in. załadunek, rozładunek, nadzór nad nimi, obsługa pojazdów i przyczep, formalności administracyjne, dbanie o czystość pojazdu, gotowość do pracy oraz wszystkie inne prace związane ze spedycją); wszystkie inne prace wykonywane dla tego samego lub innego przedsiębiorcy poza sektorem transportowym.

Rodzaje aktywności niezaliczane do czasu pracy: dyżur, podczas którego kierowca nie wykonuje pracy lecz pozostaje w gotowości na wezwanie pracodawcy; pracownik będący w trasie jadąc w zespole a pojazd prowadzony jest przez inną osobę; nieuzasadniony postój podczas prowadzenia pojazdu; odpoczynek dobowy i tygodniowy.

Kontrola czasu pracy oraz kary za nieprzestrzeganie przepisów

Organami uprawnionymi do kontroli czasu pracy są Inspekcja Transportu Drogowego, Państwowa Inspekcja Pracy, Straż Graniczna, Policja oraz Służba Celno-Skarbowa. Jednak nie wszystkie wymienione powyżej jednostki mają jednakowe uprawnienia i przeprowadzają weryfikację czasu pracy w tym samym zakresie, bowiem przekroczenie czasu pracy w nocy jest przedmiotem kontroli prowadzonej wyłącznie przez Państwową Inspekcję Pracy. Oznacza to, iż weryfikacja taka może odbyć się jedynie w firmie, nie na drodze, zaś ewentualna kara za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej nakładana jest wyłącznie na przedsiębiorcę.

Za nieprzestrzeganie przepisów można otrzymać mandat w wysokości od 1 do 5 tysięcy złotych, zaś jeśli naruszenia te mają większą skalę, sprawa kierowana jest do sądu i grozi karą do 30 tysięcy złotych.

Artykuł napisany przy wsparciu https://rozliczkierowce.pl/

Artykuł sponsorowany
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
Praca zawodowego kierowcy w nocy, 0 out of 5 based on 0 ratings
Artykuł sponsorowany dodany
 
Odsłon: 3139
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (2)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na lancut.gada.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
ania1111  do Hunter   Po pierwsze nie wszyscy kierowcy zawodowi śpią w aucie większość jest codziennie w domu, po drugie nie zarabiają 2 razy więcej tylko 4-5 razy więcej niż ty pracowniku jakiegoś tam swieczkolandu czy tam marketu, kierowca co decyduje się na delegację zarabia ponad 8000zł miesięcznie, jedzący na miejscu 4000zł, a po trzecie jakby nie transport TIR i cała logistyka to by ci do swojej wsi towar przywozili busami 10x drożej ewentualnie helikopterem 50x drożej, szacuj dla kierowców!!
15 listopada 2020
+1
-5
Hunter   Kupic mieszkanie,lub wybudować dom i spać w samochodzie na parkingu jak jakiś włóczęga? Dziękuje, wolę zarabiać połowę mniej i spać jak normalny człowiek w domu.
13 listopada 2020
+7
-2
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu lancut.gada.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
REKLAMA

Najpopularniejsze

Ostatnie komentarze

REKLAMA
 
telRedakcja telefon

795 977 761

alarmSkrzynka alarmowa

alert@lancut.gada.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@lancut.gada.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone lancut.gada.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball hosting home.pl
Mapa strony | Zapytania Google
x